درد شکم در کودکان

در کودکان ، درد شکم ممکن است مربوط به آسیب شکم یا بیماری باشد ، مانند ناراحتی معده ، عفونت گوش ، عفونت ادراری یا گلودرد استرپتوکوکی. علائم شکمی همچنین می تواند در اثر عفونت منتقل شده توسط حیوانات یا هنگام سفر رخ دهد.

علل درد شکم در کودکان
عللی که باعث درد معده در کودکان می شوند ، عبارتند از :

مشکلات روده – یبوست ، قولنج یا روده تحریک پذیر
عفونت – گاستروانتریت ، عفونت کلیه یا مثانه ، یا عفونت در سایر نقاط بدن مانند گوش یا قفسه سینه
مشکلات مربوط به غذا-غذای زیاد ، مسمومیت و یا حساسیت غذایی
مشکلات خارج از شکم – فشار عضلانی یا میگرن
مشکلات جراحی – آپاندیسیت ، انسداد روده ، intussusception
(تلسکوپی شدن بخشی از روده)
درد قاعدگی – برخی از دختران ممکن است قبل از شروع قاعدگی دچار درد شوند.
آپاندیسیت یکی از شایع ترین دلایلی است که ممکن است فرزند شما نیاز به جراحی داشته باشد. آپاندیس یک لوله کوچک و بن بست است که از قسمتی از روده خارج می شود. اگر این لوله مسدود شود ، می تواند باعث عفونت شود. آپاندیسیت می تواند در هر سنی رخ دهد ، اما در کودکان خردسال نادر است.
درد اغلب از وسط شکم شروع شده و در سمت راست به سمت پایین حرکت می کند. شکم در لمس درد می کند. این اغلب با سرفه و راه رفتن در اطراف بدتر می شود. یک کودک مبتلا به آپاندیسیت اغلب علائم بیماری را نشان می دهد مانند تب ، امتناع از غذا ، استفراغ یا (گاهی) اسهال.
اگر نگران هستید که ممکن است فرزند شما دچار آپاندیسیت شده باشد ، به پزشک متخصص کودک خود مراجعه نمایید . اغلب برای برداشتن آپاندیس به عمل نیاز است ، در این صورت مشاوره فوق تخصص جراحی اطفال نیاز است
، گرچه در برخی موارد مشکل بدون جراحی برطرف می شود.
تشخیص درد شکم در کودکان
وقتی مشکلی کاملاً آشکار است ، نیازی به آزمایش نیست. در صورت نیاز به آزمایش ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:
آزمایش خون
آزمایش ادرار
نمونه مدفوع
گرافی (اشعه ایکس) :
x-rays)
سایر تستهای ویژه
بررسی توسط پزشک متخصص
اگر فرزند شما آزمایشاتی را انجام داد ، پزشک باید نتایج را برای شما توضیح دهد.

تشخیص های افتراقی : بسته به علائم و نشانه های موجود ، می توان به بیماریهای التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسروز اشاره کرد. بیماریهای شایع ارگانیک که باعث درد شکم می شوند ممکن است شامل عدم تحمل لاکتوز یا بیماری سلیاک باشد. انواع دیگر شامل سندرم روده تحریک پذیر ، میگرن شکمی یا سوء هاضمه عملکردی است. اگر درد به صورت اپیزودیک و همراه با سردرد یا سایر ویژگی های شبه میگرنی (فوتوفوبیا ، فونوفوبیا ، حالت تهوع) باشد ، ممکن است میگرن شکمی در نظر گرفته شود. هنگامی که علائم به طور موقتی با مصرف غذا همراه است و در بالای شکم وجود دارد ، ممکن است با سوء هاضمه عملکردی سازگار باشد. سندرم روده تحریک پذیر با مشکلات مدفوع ، یبوست ، اسهال یا مخلوط همراه است. در برخی موارد ، درد شکمی عملکردی با هیچ یک از این دسته ها مطابقت ندارد.

جهت معاینه و درمان به پزشک متخصص اطفال مراجعه شود.

ارسال شده در جراحی اطفال, گوارش.